Rozen borduren: nooit meer een shirt weggooien vanwege vervelende gaatjes

Iedereen kent ze en niemand weet 100% zeker waar ze vandaan komen: je broekriem of -knoop? motten? de rand van het aanrecht of je bureau? Elke keer slaak ik weer een gefrustreerde zucht als ik een of twee van die vervelende gaatjes in mijn shirt vind. Maar weggooien hoeft niet meer! Deze makkelijke rozen borduur je snel over de gaatjes heen, zodat je snel je favoriete shirt weer aan kan trekken.


Meestal gebruik je voor borduren een borduurring, om de stof strak te spannen. Zelf heb ik er geen, maar voor de roos heb je deze ook niet per se nodig, het lukte goed zonder. Daarnaast had ik ook geen borduurgaren, slechts naaigaren, maar ook dat was geen probleem.

Benodigdheden:
- garen
- naald
- shirt (zonder gaatjes kan natuurlijk ook!)
- schaar

Stap 1 - de basis:
Borduur een vijfpuntige ster over het gaatje heen.

Stap 2 - de roos:
'Weef' je roos over de al geborduurde ster. Elke keer dat je een punt van de ster tegenkomt, ga je er met de draad alternerend overheen of onderdoor. Ga hiermee door tot de ster vol is.


Voilá: niets meer te zien van het gaatje. Borduur er nog wat rozen en eventueel wat steeltjes bij (eentje is een beetje random) en je kunt je shirt weer zonder schaamte aan.


Reacties