[bookstats] Eindejaarsstatistieken


Het is een lekker leesjaar geweest. 43 boeken, 14300 pagina's, veel nieuwe boeken gelezen, maar ook een aantal boeken herlezen, boeken uit de 19e, 20ste en 21ste eeuw, kinderboeken, een stripboek, noem maar op. Zo aan het begin van het nieuwe jaar is het hoog tijd voor een leuk overzicht.

Het oudste boek: Pride and Prejudice van Jane Austen, gepubliceerd in 1813.
Het nieuwste boek: Strange Planet van Nathan W. Pyle, gepubliceerd in november 2019.

Over het algemeen lees ik weinig boeken die net zijn verschenen. Ik ben niet zo heel erg bezig met wat er verschijnt, maar vind mijn boeken voornamelijk door te sneupen in tweedehands winkels. En daar vind je niet de allernieuwste boeken. Dit jaar heb ik 2 boeken uit 2019 gelezen, bovenstaande en The Binding van Bridget Collins. Toch komen 29 van de 43 boeken wel uit het afgelopen decennium.

19e eeuw: 4 boeken (3x Jane Austen en 1x Mary Elizabeth Braddon)
20ste eeuw: 6 boeken (o.a. Agatha Christie, The Great Gatsby  en Het parfum)
21ste eeuw: 33 boeken (4 uit het eerste decennium en 29 uit het tweede)

Hieronder een grafiekje van de verschijningsjaren van de gelezen boeken, van oud naar recent.
Hoogste gemiddelde waardering: Lampje van Annet Schaap - 4.55 uit 5 (volgens Goodreads)
Laagste gemiddelde waardering: The Spire van William Golding - 3.48 uit 5 (volgens Goodreads)

Lampje stond bij mij ook tussen de meest gewaardeerde boeken en The Spire tussen de minst gewaardeerde boeken, dus in die zin ben ik het met de massa eens. Mijn gemiddeld rating afgelopen jaar was 3.8. Ik geef vrij veel sterren, maar ik lees ook geen boeken die me niet leuk lijken (wie wel?) en ik wil echt vaak 3,5 ster geven en geef er dan maar 4, omdat 3 zo gemiddeld is.

Het dunste boek: The Mistletoe Murder van P.D. James met 136 pagina's.
Het dikste boek: Shift van Hugh Howey met 566 pagina's.
Gemiddeld aantal pagina's: 333 (mooi getal!)

Aantal Engelse boeken: 28
Aantal Nederlandse boeken: 15

Het aantal Nederlandse boeken voelt voor mij vrij hoog, ongeveer 35%, want naar mijn idee lees ik bijna alleen maar Engelse boeken. Toch komt er blijkbaar nog wat Nederlands om de hoek kijken, voornamelijk door de Vakantiebieb-app, een wintersportvakantie waar ze in het appartement wat Nederlandse weglezers hadden liggen en een aantal boeken die ik van mijn zus te leen kreeg.

Snelst gelezen boeken: Noorderveen van Arnaldur Indridason, 44 Charles Street van Danielle Steel, De afstand tussen jou en mij van Marina Gessner en Van Chanel naar flanel van Marijke Vos, alle 1 dag.
Langzaamst gelezen boek: Thinking, Fast and Slow van Daniel Kahneman, namelijk 919 dagen (2,5 jaar). Een boek dat ik niet in een keer door kon lezen, maar waarvan ik regelmatig delen heb gelezen.
Gemiddeld aantal dagen per boek: 33 (wanneer je het langzaamst gelezen boek meetelt) en 12 (wanneer je deze niet meetelt).

Snelst gelezen pagina's: 44 Charles Street van Danielle Steel, 336 pagina's per dag.
Langzaamst gelezen pagina's: Thinking, Fast and Slow van Daniel Kahneman, 0.54 pagina's per dag.


Heerlijk, zo'n lijst met statistieken maken, vind ik. Je krijgt toch een ander inkijkje in je leesgedrag en je kijkt nog eens terug op de boeken die je het afgelopen jaar hebt gelezen. Zo was ik al bijna weer vergeten dat ik op wintersport 4 boeken binnen een week heb uitgelezen, welke boeken mijn zus me had geleend, en dat ik dit jaar 3 boeken van Jane Austen heb gelezen.

Hoe is jouw leesjaar geweest? Als je terugkijkt, wat valt je dan het meest op? Wat is je het meest bijgebleven?

Reacties