[bookstats] Je eigen leesgedrag analyseren

Heerlijk vind ik het om te weten hoeveel pagina's ik inmiddels heb gelezen dit jaar, hoeveel stappen ik heb gezet vandaag, of op welk tijdstip ik de meeste muziek luister. Voor muziek heb ik een account op last.fm, voor het aantal stappen heb ik eigenlijk nog niets :( (maar ik wil graag een fitbit) en voor boeken heb ik een goodreads account. Maar het is ook heel leuk en makkelijk om je eigen leesgedrag te analyseren.

Statistieken op Goodreads

Ik hou al sinds 2013 bij welke boeken ik wanneer heb gelezen, en die gegevens heb ik allemaal op goodreads ingevuld toen ik daar een paar jaar later een account aanmaakte. Zo kan ik onder andere zien:

Hoeveel boeken ik per jaar las:


Hoeveel sterren ik deze boeken gaf, welk boek de meeste pagina's had, en hoeveel ik in mijn eigen gemaakte categorieën lees:


Hoeveel pagina's ik per jaar las:

In welk jaar de boeken zijn verschenen die ik heb gelezen:
Let op, het is nogal een vertekend beeld omdat ik ooit een boek uit 1200 heb gelezen, waardoor de rest vrijwel op 1 lijn lijkt te liggen.


En hoeveel pagina's per maand ik heb gelezen:

Maar het zou ook leuk zijn om te weten wat de verhouding tussen Engelse en Nederlandse boeken is die ik lees, of ik meer of minder sterren geef dan gemiddeld, hoe lang ik gemiddeld over een boek (of een pagina) doe.

Mijn eigen statistieken

Het is betrekkelijk gemakkelijk om je eigen grafiekjes te maken waarmee je deze antwoorden kunt beantwoorden. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een spreadsheet waar je al deze gegevens netjes in kolommen invoert.

Aantal boeken gelezen in 2018: 37
Aantal Engelse boeken: 26
Aantal Nederlandse boeken: 11

Als je een kolom hebt met het aantal pagina's, of het aantal sterren erin, dan kun je door in het menu Beschrijvende statistieken aan te klikken, heel makkelijk een overzichtje van data krijgen:

Dunste boek: 72 pagina's
Dikste boek: 1100 pagina's
Gemiddeld: 379 pagina's

Laagste rating: 3 sterren
Hoogste rating: 5 sterren
Gemiddelde rating: 3,86 sterren

Blijkbaar geef ik best veel sterren aan boeken. Gelukkig maar, anders had ik weinig leesplezier gehad afgelopen jaar. En als een boek me niet leuk lijkt, ga ik het ook niet lezen.

Wil je weten hoe lang je gemiddeld over boeken doet? Maak een kolom met de startdatum en de einddatum. In een lege kolom kun je vervolgens deze data van elkaar aftrekken. Bij mij stond bijvoorbeeld de startdatum in cel F2 en de einddatum in G2. In de lege kolom typte ik =G2-F2 wat me de leesduur gaf van het boek. Deze formule kun je vervolgens toepassen op alle rijen. Hiervan vroeg ik opnieuw de beschrijvende statistieken op:

Snelst gelezen boek: Mist, van Rom Molemaker, 224 bladzijden, 1 dag
Traagst gelezen boek: Het Arabische alfabet, van Putros Samano, 142 bladzijden, 268 dagen.
Gemiddelde snelheid: 19,5 dag per boek

Vervolgens kun je in een volgende lege kolom het aantal pagina's per dag berekenen door het aantal pagina's te delen door het aantal dagen. In mijn geval stond het aantal pagina's in cel C2 en het aantal dagen in I2. In de volgende kolom gebruikte ik de formule =C2/I2. Ook dit heb ik natuurlijk toegepast op alle rijen en weer de beschrijvende statistieken opgevraagd.

Snelst gelezen pagina's: Mist, van Rom Molemaker, 224 bladzijden per dag
Traagst gelezen pagina's: Het Arabische alfabet, van Putros Samano, 0,52 bladzijden per dag.


Het lijkt misschien logisch dat het snelste en traagste boek hier hetzelfde zijn als het vorige kopje, maar dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn! Als ik een boek van 500 bladzijden in 2 dagen had uitgelezen, dan had ik voor dat betreffende boek 250 bladzijden per dag gelezen, meer dan de 224 van het boek Mist dat ik in 1 dag uit had.

Voor nu zijn dit wel even genoeg cijfertjes! Voor vandaag wist ik nog niet dat ik gemiddeld 19,5 dag neem om een boek te lezen. Dit zal wel flink beïnvloed zijn door het sporadisch lezen in Het Arabische alfabet, want ik heb toch 37 boeken gelezen afgelopen jaar. Dit betekent dat ik meerdere boeken tegelijk heb gelezen, want 19,5 dag per boek maal 37 boeken is 721,5 dagen, terwijl er in een jaar natuurlijk maar 365 dagen zitten!

Deze aantallen kun je natuurlijk per jaar berekenen, of per maand, er vervolgens vergelijken. Dat komt later nog wel eens! Hoelang doe jij gemiddeld over een boek? En hoeveel bladzijden lees je per dag? Laat het me weten in de comments!

Reacties

  1. Leuk, die afgeleide gegevens uit een berg data! Ik heb niet de discipline om al die statistieken bij te houden... Dat zijn de saaie, repetitieve delen van statistiek, die je eigenlijk door iemand anders zou willen laten doen. Of door een computer.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten