[bookstats] Wie is nou eigenlijk echt de hoofdpersoon in Pride & Prejudice?


Het is een van mijn favoriete klassiekers: Pride & Prejudice, geschreven door Jane Austen. Ik heb het al een aantal maal gelezen, en elke keer lees ik weer nieuwe dingen, leer ik weer meer over de personages, is er toch een grapje waar ik de vorige keren overheen heb gelezen. Het verhaal van Elizabeth en Darcy, van Jane en Bingley blijft boeien, ook al weet je op bladzijde 1 al dat ze elkaar aan het eind zullen krijgen.

Met de grote voorradigheid aan tekstverwerkers op computers, kun je tegenwoordig erg leuke zoekpatronen op boeken toepassen, die je nieuwe perspectieven kunnen bieden op boeken die al duizenden keren zijn gelezen. Wist je namelijk dat Pride & Prejudice meer dan 120.000 woorden bevat? En dat het langste woord dat voorkomt in het boek disinterestedness is, dat 17 karakters lang is?

Als je het boek heel kort zou samenvatten, zou je zeggen dat het over Elizabeth en Mr. Darcy gaat, die, ondanks haar vooroordelen en zijn trots, deze minder aantrekkelijke karaktereigenschappen overwinnen en elkaar aan het eind van het boek de liefde verklaren. Daarnaast overkomen ook Jane en Mr. Bingley een aantal obstakels en stappen ze in het huwelijksbootje.

Maar zijn deze vier personen wel echt de belangrijkste personages in het boek? Over Elizabeth en Mr. Darcy heb ik mijn twijfels niet. Maar wie zijn, statistisch gezien, nou eigenlijk de hoofdpersonen in Pride & Prejudice? Welke personages worden het vaakst bij hun naam genoemd?

Voordat ik het antwoord op deze vraag ging zoeken, heb ik voor mezelf een top vijf gemaakt met mijn eigen verwachtingen. Deze zag er als volgt uit:

1. Elizabeth
2. Jane
3. Lydia
4. Mr. Darcy
5. Mr. Bingley

Ook twee vriendinnen hebben hun ideeën genoteerd:

Vriendin 1 (heeft het boek 1x gelezen, heeft de film uit 2005 en de BBC series uit 1995 gezien):
1. Elizabeth
2. Mr. Darcy
3. Jane
4. Mr. Bingley
5. Mrs. Bennet / Lydia / Mr. Wickham / no idea

Vriendin 2 (heeft het boek niet gelezen, maar wel de film uit 2005 gezien):
1. Mr. Darcy
2. Elizabeth
3. Mr. Bingley
4. Jane
5. Mrs. Bennet

Voordat je verder leest, kun je voor jezelf ook een top vijf maken!

Ik heb niet alle personages uit het boek in mijn zoektocht opgenomen, maar heb er dertien geselecteerd die in mijn ogen het belangrijkst zijn in het verhaal.

En dit is de uitkomst:



1. Elizabeth 752
2. Jane 356
3. Mr. Darcy 258
4. Wickham 194
5. Lydia 173
6. Mr. Collins 141
7. Charlotte 138
8. Mrs. Bennet 135
9. Mr. Bingley 104
10. Mr. Bennet 84
11. Kitty 71
12. Mary 39
13. Miss Darcy 36

Nr. 1 en 2 waren niet bepaald onverwacht. En het was ook vrij voorspelbaar dat Mr. Darcy hoog zou eindigen. Maar hoe kon ik Mr. Wickham vergeten? Natuurlijk speelt hij een grote rol in het verhaal! Hij is degene die Elizabeth en Darcy uit elkaar drijft, maar uiteindelijk eigenlijk ook bij elkaar brengt. Er wordt constant over hem gesproken. En hoe komt Mr. Bingley helemaal op nummer 9? Zelfs Mrs. Bennet wordt vaker genoemd dan Mr. Bingley, terwijl zij slechts de moeder is, en hij een van de geliefden!

Tijdens het lezen van het boek voelt het zeker aan alsof het hele verhaal zich afspeelt rond Elizabeth & Darcy en Jane & Bingley. Natuurlijk zijn Wickham & Lydia ook belangrijk, maar gebaseerd op deze aantallen lijkt Bingley slechts een van de bijrollen.

Niet verrassend, maar wel leuk om te weten: Jane en Elizabeth worden allebei voornamelijk bij een voornaam genoemd, namelijk ruim 80% van de keren dat ze worden genoemd. Daarnaast wordt Jane 18% van de tijd aangesproken als Ms. Bennet, en Elizabeth wordt zo'n 15% van de tijd bij een nickname aangesproken.


Zo zie je dat zo'n statistisch perspectief een heel ander beeld kan bieden dan het beeld dat je hebt wanneer je aan het lezen bent. Bingley lijkt een hoofdpersoon, maar is statistisch gezien slecht een bijrol. Wickham lijkt bijzaak, maar blijkt statistisch erg belangrijk!


bonusstats ...


Reacties