[lijstje] 5 boeken over kathedralen

St. Davids Cathedral, Wales

Mijn ouders namen me als kind al elk jaar mee naar Engeland, waar ze in de zomer met een koor een week lang elke dag een evensong zongen. Het zijn enorm indrukwekkende middeleeuwse bouwwerken, waar ik heel erg van hou. Het licht valt door de hoge ramen naar binnen, de gewelven zijn prachtig versierd en de dikke pilaren zien eruit alsof ze daar eeuwig zullen blijven staan.

Helaas woon ik niet in Engeland, maar gelukkig kom ik wel zeer regelmatig in de Domkerk in Utrecht, ook zo'n prachtig bouwwerk. Om me toch vaker in kathedralen te wanen, vind ik het daarom leuk om boeken te lezen die zich in of nabij een kathedraal afspelen. Hieronder zet ik een aantal van deze boeken op een rij.


Pillars of the Earth, Ken Follett
Deze mag zeker niet ontbreken in deze lijst! Een lekkere dikke pil waarin je de gehele bouw van een kathedraal volgt, uitgespannen over meerdere decennia. Vol met intriges en politieke spelletjes. Ook al is het boek meer dan 1000 pagina's, ik heb het verslonden.
The Choir, Joanna Trollope
In Aldminster is het hard nodig om de kathedraal te repareren, maar er is een groot gebrek aan geld. De Dean zet alles op alles en wil zelfs het jongenskoor opheffen om de financiën rond te krijgen, maar daar is natuurlijk niet iedereen het mee eens.

"Would you think I were overdoing it if I told you that I believe the choir to be the soul of the Cathedral?"

The Spire, William Golding
Ook in dit boek gaat het over de Dean die alles op alles zet. In dit boek zijn de financiële problemen niet zozeer het probleem, maar wel de afwezigheid van een goede fundering voor de toren en spits die de Dean koste van kost op zijn kathedraal wil zetten.
Ik ben het boek op dit moment aan het lezen, maar vind het moeilijk te volgen. Sommige passages zijn interessant, spannend zelfs, maar andere bladzijden lees ik zonder ze te begrijpen.

Moord in de Dom, Rom Molemaker
Een van de leden van de Domcantorij wordt dood aangetroffen in de Domkerk. Wat is er gebeurd? De hechte groep cantorijleden valt uiteen, wie kun je nog vertrouwen? Een van de zangers gaat op onderzoek uit.
Een heerlijke thriller, geschreven door een goede vriend en medezanger. Extra leuk wanneer je eens in de Domkerk bent geweest!

De bouw van een kathedraal, Malcolm Hislop
Tot slot een non-fictie boek over kathedralen, voor degenen die geïnteresseerd zijn in hoe de bouw van zo'n kerk in zijn werk ging. Ik kwam dit boek een keer toevallig tegen in een boekwinkel voor slechts een tientje. Het staat vol met prachtige, gedetailleerde tekeningen van tientallen kathedralen, bevat uitvouwbare pagina's van uitgewerkte torenspitsen, en kleurenafbeeldingen van glas-in-loodramen en andere kunstwerken. Echt een aanrader!

Reacties