[bookstats] Hoe waardeer jij boeken in vergelijking met de gemiddelde lezer?

Wanneer ik een boek uit heb, probeer ik op Goodreads in ieder geval mijn waardering uit te drukken in een aantal sterren, en tegenwoordig geef ik ook vaak kort mijn mening. Dit is tegenstrijdig, want mijn mening heb ik vaak wel paraat, maar het aantal sterren blijft meestal lastig. Als ik een boek geweldig vond is het niet zo moeilijk: hoppa, 5 stuks! Als ik het niks vond (dit komt bijna nooit voor, want dan lees ik het niet): 2 sterren. Slechts eenmaal heb ik een boek 1 ster gegeven: Onbegrepen, van Karin Slaughter. Misschien heb ik haar toen niet helemaal begrepen ...

Maar ja, tussen goed en slecht, tussen de 5 en de 2, zitten nog de best-wel-goed en de mwah, de 4 en de 3. En dat is altijd lastig kiezen. Vooral - en volgens mij is dit een van de grootste struggles van alle Goodreadsgebruikers - omdat er geen halve sterren gegeven kunnen worden! Soms vind ik een boek echt geen 4 sterren waard, maar om het dan gelijk met 3 te bestempelen? Het boek komt dan in een heel andere waarderingscategorie terecht.

Wat ik nou interessant vind om te weten, is hoe mijn waardering is in vergelijking met de gemiddelde lezer. Vind ik een boek makkelijk goed? Of ben ik juist heel streng? Of gewoon gemiddeld? Zou er een verschil zijn tussen hoe ik Engelse en Nederlandse boeken waardeer? Om dit uit te zoeken heb ik mijn leesdata vanaf januari 2018 erbij gepakt.

Afgelopen 15 maanden heb ik de boeken die ik heb gelezen gemiddeld gewaardeerd met een 3,74! Best hoog, vind ik, maar dat betekent (objectief gezien) dat ik waarschijnlijk veel leesplezier heb gehad. Subjectief gezien weet ik natuurlijk dat ik veel leesplezier heb gehad.

In de grafiek kun je mijn waarderingsgedrag aflezen: voor elk aantal sterren staat het aantal boeken dat ik zoveel sterren heb gegeven afgebeeld. De meeste boeken die ik lees krijgen 4 sterren, bijna net zoveel krijgen er 3, en wat minder krijgen er 5.

Gemiddeld krijgen boeken dus een 3,74 van mij. De gemiddelde rating van de boeken die ik heb gelezen is 3,86, ietsje hoger dus! Tussen Engelse en Nederlandse boeken lijkt ook een klein verschil te zijn: Nederlandse boeken waardeer ik gemiddeld met een 3,67 en Engelse met 3,78.

Wat ook leuk is om te berekenen is de correlatie tussen mijn eigen en de gemiddelde waardering. Een correlatie is een verband tussen twee groepen waardes. Praktisch gezien wil ik het volgende weten: als de gemiddelde waardering van een boek hoger is, is mijn eigen waardering dan ook hoger? Bij een correlatie van 1 zou ik precies het gemiddelde aantal sterren geven, of consequent het dubbele, of de helft. Volgens de statistiekmogelijkheden van mijn datasheet (heel simpel: selecteer de twee kolommen en klik correlatie aan) is de correlatie 0,45. Dit wordt gezien als een lage correlatie.

Kan ik mezelf hiermee een gemiddelde lezer noemen? Het verschil tussen 3,74 en 3,86 is niet heel erg groot. Maar aan de correlatie te zien vind ik niet altijd goed wat de gemiddelde mens goed vindt, en/of waardeer ik ook wel eens boeken die door de rest van de lezers minder gevonden worden.

En jij? Hoeveel sterren geef jij je gelezen boeken gemiddeld? Lijk jij een beetje op de gemiddelde lezer?

Follow my blog with Bloglovin

Reacties

  1. Leuk dat je 'kwantitatief te werk probeert te gaan, maar een correlatie bereken je altijd tussen twee sets van waarden. Niet met een set van jezelf en 1 gemiddelde. En dan is .45 best hoog. Want je weet niet hoe sterk alle andere lezer met elkaar correleren, aangezien je geen standaarddeviatie hebt van hen ( de maat voor spreiding). Met andere woorden, het roept meer vragen op dan dat je kwantificering antwoorden geeft. Toch complimenten, want weinig literatuurwetenschappers zullen dit proberen. Robert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie! Het gaat hier wel om een set van gemiddeldes en mijn set waarderingen, niet om 1 gemiddelde, maakt dat nog uit? Ik zal nog eens in mijn statistiekboek duiken!

      Verwijderen
  2. Hoi Lydia,
    Ik was niet helemaal duidelijk. Nogmaal complimenten, en zelf ben ik geen super deskundige in statistiek, ben enkel geschoold als pyscholoog, niet als statisticus. De vraag is wat het zegt als je je eigen waardering gaat correleren met een gemiddelde waarvan je niet weet hoe het tot stand is gekomen. Want er is niets bekend over die set van gemiddelden. Per boek zal het gemiddelde op een ander aantal waarnemingen berusten, en ook de standaarddeviatie kan per boek verschillen. Als twee mensen een 1 en een 9 geven, en bij een ander boek een 4 en een 6, geeft dat hetzelfde gemiddelde. Verder weet je niets over de betrouwbaarheid: zou bij een tweede steekproef er vergelijkbare gemiddelden uitkomen of niet?

    De vraagstelling: hoezeer komt mijn eigen smaak overeen met die van de gemiddelde lezer is m.i. op deze manier niet goed te beantwoorden, Maar dat is meer een methodologisch probleem dan een statistisch probleem denk ik.
    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten