[creatief] Manieren om boeken als geschenk nóg leuker te maken

Het is natuurlijk altijd leuk om een boek cadeau te krijgen, maar het is ook altijd leuk om een boek cadeau te doen! Ik vind het heerlijk om in de boekwinkel op zoek te gaan naar iets waarvan ik denk dat het bij die persoon past. En soms wil je het gewoon nog leuker maken dan het al is, en doe je er een schepje bovenop. Hieronder een aantal manieren om je cadeau nog persoonlijker te maken.

Lees het boek eerst zelf en laat berichtjes achter in de kantlijn
 
Toen ik samen met een vriendin op vakantie in Engeland was en we in charity shops aan het sneupen waren, kwamen we in elke shop hetzelfde boek tegen! Uiteindelijk hebben we besloten er toch een mee te nemen, en een experiment te ondernemen. Ik zou het eerst lezen en voorzien van commentaar, en wanneer ik het uit had, zou ik het aan haar geven en zou zij ermee aan de slag gaan. Dit leidt bij ons tot hilarische reacties in de kantlijn op het boek zelf, maar ook tot verslagen van treinreizen die op zich niets met het boek te maken hebben, maar wel een leuke context geven aan de leeservaring.

Een paar jaar later kreeg ik voor mijn verjaardag het tweede deel in de serie cadeau, maar ik mocht het boek nog niet houden: de betreffende vriendin moest het eerst nog even zelf lezen en van commentaren voorzien ... 

... of op briefjes
Mocht je het heiligschennis vinden om in boeken te schrijven, dan kun je natuurlijk ook briefjes in het boek stoppen op bepaalde pagina's.

Voorzie een boek van foto's

Dit is een van de beste cadeau's die ik ooit heb gekregen: The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry, van Rachel Joyce. Harold Fry onderneemt een reis te voet, van Kingsbridge in het zuiden van Engeland, naar Berwick, op de grens van Engeland en Schotland. Onderweg komt hij langs heel veel plaatsen waar ik samen met een vriendin op vakantie ben geweest: Buckfast Abbey, Dartmoor, Wells, Bath, Ripon ... Op de pagina's waar de hoofdpersoon op deze plaatsen komt, waren foto's toegevoegd van onze eigen vakanties. Dit maakt het nog veel leuker om het boek te lezen, omdat je constant herinneringen aan je eigen belevenissen op die plaatsen tegenkomt.
Foto's toevoegen is natuurlijk het leukst als je er zelf ook bent geweest, en dit boek was hier uitermate geschikt voor, maar je kunt ook iemand een boek cadeau doen dat zich afspeelt op een plaats waar hij of zij graag eens naartoe zou gaan, en foto's op internet zoeken.

Zo zijn er nog veel meer manieren te verzinnen om je cadeau te personaliseren, of om je boeken voor jezelf te personaliseren. Stop foto's van je eigen baksels/brouwsels in je favoriete kookboek of markeer welke recepten jouw favoriet zijn. Hou een lijstje bij in het boek van waar je het boek hebt gekocht, wanneer je het hebt gelezen, wanneer uitgeleend, etc. Zo voeg je een extra dimensie toe, die de leeservaring nog leuker kan maken!

Heb jij wel eens een gepersonaliseerd boek cadeau gedaan? Heb je nog meer ideeën om boeken persoonlijker te maken? Laat het weten in de comments!

Reacties