[bookstats] Je eigen leesgedrag: verschillen tussen categorieën

https://www.publicdomainpictures.net/en/view-image.php?image=11604&picture=book-tunnel

Etiketjes plakken: op mensen mag het niet, maar op boeken gelukkig wel! Ik vind het heerlijk om boeken in categorieën te verdelen. Heerlijk, een nieuwe plank aanmaken op Goodreads en dan kijken welke boeken er allemaal op passen. Op dit moment heb ik er vier:
  • Books about books: als ik een boek tegenkom dat over boeken gaat, neem ik het meestal mee. Het doet me altijd goed om een boek te lezen dat over boeken gaat. Of het nou over een boekwinkel, een boekbinder, een oud manuscript of een boekenclub gaat. Er staan 39 boeken op deze plank, maar een deel daarvan staat ook nog op de TBR-pile.
  • Regency related: ik hou van Jane Austen en de Brontë sisters, en alles wat daaraan hangt (zie ook mijn post over Intertekstualiteit). Grapjes of verwijzingen naar boeken die je hebt gelezen komen voorbij en geven een soort extra band met het boek. Deze plank is 19 boeken dik, maar daar kunnen er nog veel meer bij!
  • To boast my intelligence: dit is eigenlijk mijn term voor non-fictie. Van non-fictie word je slim :) Ik wil altijd graag non-fictie lezen, maar het blijft toch altijd tweede keus. Hopelijk stimuleert deze plank me een beetje om vaker een non-fictie boek te pakken. Er staan 18 boeken op.
  • UK-based: als ervaren Engelandvaarder kan deze plank niet missen: ik hou van het landschap, van de cultuur en van de taal. Een boek dat zich afspeelt in de UK voelt als een soort vakantie. Dit is de zwaarst beladen plank: 43 boeken.
Er zijn natuurlijk nog veel meer planken die ik leuk zou vinden om te vullen: muziek, mooie covers, natuur, ga zo maar door!

Op deze categorieën kun je natuurlijk weer heerlijke statistiekjes loslaten: welke categorie bevat de meeste (on)gelezen boeken? Welke de dikste? Welke lees ik het snelst? (vast niet de non-fictie!) Welke categorieën overlappen?

Snel aan de slag!

Benodigde data:
- categorieën
- aantal pagina's
- gelezen/TBR/aan het lezen
- datum begonnen met lezen
- datum uitgelezen


Je ziet gelijk waar de wishlist relatief het grootst is: bij de non-fictie. Meer dan een derde van die plank moet ik nog lezen! Ik ben ook zeer gelukkig dat het aantal gelezen boeken duidelijk hoger ligt dat het aantal boeken dat ik nog wil lezen! Ik hou van een goedgevulde TBR-pile, maar de plank moet niet doorzakken, want dan weet je niet meer waar je moet beginnen!


In deze tabel kun je lezen hoeveel boeken in 2 categorieën vallen. De overlap tussen UK-based en Regency related is vrij groot, maar dat is logisch: Jane Austen en de Bronte sisters woonden in de UK, en hun boeken spelen zich daar ook af. Wat me opvalt is dat ik geen enkel boek heb gelezen dat in de categorie Regency Related én To boast my intelligence valt! Hoog tijd om me eens te verdiepen in de achtergrond van deze schrijfsters!

De verschillen tussen het gemiddeld aantal pagina's per categorie lijkt niet zo groot. De non-fictie boeken lijken wat minder dik dan de anderen.

Nou, ik had het hierboven al voorspeld: de boeken in de categorie om mijn intelligentie wat op te krikken worden veruit het langzaamst gelezen. Gemiddeld meer dan 300 dagen per boek. Daar zitten een paar boeken tussen die ik zo nu en dan eens oppak om er een hoofdstuk uit te lezen. Soms zijn ze dan opeens uit, maar dat duurt gemiddeld dus ongeveer een jaar. In de andere categorieën lees ik ongeveer evenveel pagina's per dag. Maar per boek gezien, in plaats van per pagina, lees ik boeken over boeken blijkbaar het snelst.

Deze avond heeft me weer veel geleerd over mijn eigen leesgedrag:
  • ik moet me nodig eens verdiepen in de achtergrond van Jane Austen en haar tijdgenoten
  • als ik wil dat ik minder lang over non-fictie boeken doe, moet ik vooral op zoek naar dunne boeken in die categorie ;)
  • heb ik nog een snel boek nodig voor mijn reading challenge aan het eind van het jaar, dan kan ik het beste een boek over boeken nemen, want die lees ik het snelst uit


Hoe verdeel jij je boeken onder? En zijn er grote verschillen tussen deze categorieën? Laat het me weten!

Reacties