[taart] Kleine pruimenvlaai


Een tijdje geleden had ik uit Home Baked van Yvette van Boven de heerlijke rijstevlaai met kardemom gemaakt. Ik hield nog best wat deeg over (te ver uitgerold?) en heb dat natuurlijk niet weggegooid, maar ingevroren. Afgelopen maandag heb ik het restje deeg met een paar andere recepten met mijn eigen fantasie gecombineerd. Het resultaat: heerlijke pruimenvlaai.

Ingrediënten voor een kleine pruimenvlaai (20 cm)
Voor het deeg:
- 33 ml melk
- 2,5 gram droge gist
- 100 gram (patent)bloem
- snufje zout
- 15 gram boter
- 1 eetlepel witte basterdsuiker
- 1/3 ei, losgeklopt

Voor de vulling:
- 2 eetlepels maizena
- 100 milliliter 
- 400 gram pruimen (ontpit)
- 40 gram suiker
- 1 eetlepel speculaaskruiden
- snufje zout

Bereiding
Warm de melk op totdat deze lauw is, doe de gist erbij en laat het mengsel zo'n 10 minuten staan.
Zeef de bloem met het zout in een kom en voeg de boter, de suiker en het ei toe. Maak in het midden een kuiltje en giet daarin de melk. Roer alles door elkaar tot het goed gemengd is en kneed het daarna in circa 10 minuten tot een soepel deeg. Eventueel kun je nog wat melk of bloem toevoegen als het deeg respectievelijk te droog of te nat is. Maak een mooie bol van het deeg, leg deze in een afgedekte kom en laat het ongeveer een uur rijzen.

Maak ondertussen de vulling voor de vlaai.
Lost de maizena op in het water in een pan. Voeg vervolgens de pruimen, suiker, speculaaskruiden en het zout toe. Breng het geheel aan de kook, regelmatig roerend. Laat het geheel 10 minuten zachtjes pruttelen, zet het vuur uit en laat de vulling afkoelen.

Notitie: ik dacht dat mijn vulling veel te vloeibaar was, maar als het afkoelt wordt het wat steviger, en als de taart in de oven is geweest, wordt het nog beter. Wel had ik voor de zekerheid (bij gebrek aan een beschuit en paneermeel) een luchtige cracker over de bodem van de taart verkruimeld om wat vocht op te nemen.

Verwarm de oven voor op 180 graden (of 160 graden voor heteluchtovens). Vet de taartvorm in. Rol ongeveer 2/3 van het gerezen deeg uit tot een lap die net iets groter is dan de taartvorm en leg het deeg in de vorm. Zorg voor een rand van zo'n 3 cm hoog. Vul de taart met het afgekoelde pruimenmengsel. Rol het overgebleven deeg uit tot een lap en versier de bovenkant van de taart naar keuze. Zelf heb ik met een koekjesvorm bloemetjes uitgestoken, maar je kunt ook old-school-geruiten-appeltaartbovenkant maken, of een vlaairaster gebruiken. Bak de taart 20 minuten in het midden van de oven. Laat de taart helemaal afkoelen voor het aansnijden.

Eet smakelijk!

Reacties