[cake] Chocolade-limoen-kokoscake

Wanneer je schoonouders op bezoek komen om de verjaardag van je vriend te vieren, en je houdt enigszins van bakken, dan duik je natuurlijk even de keuken in! Zo ook ik. Ik was van plan om de yoghurt-straciatella-sinaasappelcake van Rutger Bakt te maken, maar aangezien ik nog limoenen en een restje geraspte kokos had liggen, heb ik er mijn eigen draai eraan gegeven.

Ingrediënten voor de cake
175 gram witte basterdsuiker
3 eieren
1 limoen (rasp van de schil en sap)
1/4 tl zout
175 gram yoghurt
100 gram gesmolten boter
200 gram bloem
1 1/2 tl bakpoeder
100 g fijngehakte pure chocolade

Ingrediënten voor de botercrème
Ik hou van botercrème, als het maar niet teveel is. Dit is genoeg om de cake met een dunne laag te bedekken, maar je kunt natuurlijk ook meer maken!
80 gram boter op kamertemperatuur
80 gram suiker
50 gram geraspte kokos
restje van de rasp en het sap van de limoen
ca. 3 eetlepels yoghurt

Bereiding
Verwarm de oven voor op 160 graden en vet een cakeblik in.
Mix de suiker, eieren, ongeveer 2/3 van de rasp en het sap van de limoen en het zout in een kom tot een luchtig geheel. Voeg daarna de yoghurt en de gesmolten boter toe en mix kort tot het goed gemengd is. Zeef de bloem met het bakpoeder boven de kom en roer dit voorzichtig door het mengsel. Voeg als laatste de stukjes chocolade toe (ik vind het altijd lekker als er ook wat grotere brokken tussen zitten).
Bak de cake in het midden van de oven in zo'n 55 minuten gaar. Haal na een minuut of tien uit de vorm en laat verder afkoelen op een rooster.

Maak de botercrème pas als de cake helemaal is afgekoeld. Als je de botercrème op de cake smeert als deze nog warm is, smelt de boter en blijft het niet goed zitten.

Mix de boter, suiker, kokos en de overgebleven rasp en sap van de limoen en de yoghurt tot het een zacht, soepel geheel is. Je kunt eventueel wat minder of wat meer yoghurt toevoegen om het mengsel wat steviger of soepeler te maken. Besmeer de bovenkant van de cake met de botercrème.

Smullen!!

Reacties