[lijstje] Boeken gelezen in 2019 die me het meest zijn bijgebleven

Het einde van het jaar is inmiddels zeker in zicht, en dan wordt het tijd voor de jaaroverzichten. Afgelopen jaar heb ik 43 boeken gelezen, met in totaal 13.940 bladzijden. Dat zijn 7 boeken meer dan gepland! Hieronder deel ik de boeken die me het meest zijn bijgebleven. Het viel me op dat dit niet per se de boeken zijn die ik de meeste sterren heb gegeven op Goodreads.

Me Before You, door Jojo Moyes
Louisa is een heel normaal meisje dat hoognodig een baantje nodig heeft. Ze wordt de verzorgster van Will, een jongen van haar leeftijd die in een rolstoel terecht is gekomen na een ongeluk. Hij is nors en kwaad omdat hij zijn leven niet meer kan leven zoals eerst. Kan Louisa daar verandering in brengen?

Van sommige boeken heb je bepaalde verwachtingen. Ik dacht dat dit een lekkere romantische weglezer zou zijn. Het boek leest als een trein, maar bleek veel meer diepgang te hebben dan verwacht en weet de lezer echt te raken.

The Binding, door Bridget Collins
Wil je iets vergeten? Dan laat je je een deel van je geheugen binden in een boek, waarna je je deze gebeurtenissen niet meer kunt herinneren. Wanneer Emmett mentaal instort, laat hij zijn familie achter om bij een boekbinder te werken. Wanneer hij een glimp opvangt van Lucian Darnay, die als klant bij de boekbinder langskomt, voelt hij een speciale verbintenis met hem.

Dit boek heb ik in de winkel puur opgepakt vanwege de prachtige cover, en na het lezen van de blurb niet meer terug gelegd. Een boek over boeken past perfect in mijn straatje, en dit klonk spannend, origineel en interessant. In het begin enigszins voorspelbaar, maar het neemt toch een verrassende wending.

Lampje, door Annet Schaap
Kort gezegd: het beste kinderboek in lange tijden. Een prachtig verhaal over de dochter van een vuurtorenwachter, die uit huis wordt geplaatst naar een woning met een bijzondere bewoner in de toren.





The Story of Beautiful Girl, door Rachel Simon
Lynnie, een jonge blanke vrouw met een mentale handicap, en Homan, een Afrikaans-Amerikaanse dove man, ontsnappen samen uit het instituut waar ze opgesloten zitten. Lynnie bevalt van een baby en ze zoeken onderdak bij Martha. De autoriteiten zitten hen echter op de hielen. Homan ontsnapt en Lynnie wordt weer opgepakt, maar niet nadat ze de baby aan Martha geeft met de woorden 'hide her'.

Dit boek heb ik een keer gekregen, maar ik was er nooit in begonnen omdat het verhaal me niet aansprak. Gelukkig ben ik er toch in begonnen, want het is een prachtig en ontroerend verhaal.

The Salt Path, door Raynor Winn
Raynor en haar man Moth raken binnen een week hun hele hebben en houwen kwijt en horen dat Moth ongeneeslijk ziek is. Zonder vooruitzichten en financiele middelen besluiten ze het South West Coast Path te wandelen. Dit boek is hun reisverslag. Een boek dat een prachtige beschrijving geeft van de natuur en je kijk op dakloze mensen totaal verandert. Zie ook mijn recensie.



Take Nothing with You, door Patrick Gale
Wanneer Eustace tien is, geeft zijn moeder hem in een opwelling op voor cellolessen. In de muziek kan hij zijn emoties kwijt, die hoog oplopen wanneer hij, een enig kind en een beetje een buitenstaander, de puberteit ingaat.

Patrick Gale weet de muzikale en emotionele ontwikkeling van Eustace heel mooi te beschrijven. Achter het verhaal van Eustace weet hij impliciet nog een andere verhaallijn weer te geven. Een sterk staaltje schrijfkunst.


Welke boeken die jij afgelopen jaar hebt gelezen zijn je het meest bijgebleven? Hou ook vooral mijn blog in de gaten voor een overzicht van de stats van afgelopen jaar!

Reacties

  1. Hee zussie, kan ik The Binding en The Salt Path een keer van je lenen? X

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten