[Lydia leest] mei 2020

Wat een heerlijke maand is dit geweest! Ik heb echt fijne, spannende en interessante boeken uitgelezen en ben daarnaast een groot fan van de nieuwsbrief van Penguin Books geworden. Ze hebben zulke leuke en originele artikelen, waarvan je er hieronder een aantal terugvindt. Ik wacht nog op een bestelling die ik heb gedaan bij een lokale boekhandel en ik hoop dat de boeken binnenkomen voordat we een paar dagen op vakantie gaan in een natuurhuisje. Er verschijnen binnenkort ook weer een mooie boeken, dus geen reden om je te vervelen als je van lezen houdt!

Leuke links

- Ik was mijn boekenkast al aan het herinrichten toen ik dit bericht las.
- De nieuwe bieb in Utrecht is eindelijk open!
- Wat zou er met deze klassiekers gebeurd zijn als ze getroffen werden door het coronavirus?
- In de tijd van Jane Austen hadden ze ook al een anderhalvemetersamenleving.

Uitgelezen

North and South - Elizabeth Gaskell
Deze stond lag al een hele tijd op mijn TBR! Margaret Hale verhuist met haar ouders van het platteland in het zuiden van Engeland naar een industriele stad in het noorden. Haar vader was dominee, nu priveleraar voor welgestelden, waarmee ze net niet/net wel bij de upper class horen. Ik vond veel overeenkomsten met Pride and Prejudice in Margaret's liefdesleven!
#classics #industrialrevolution #Engeland

The Book Thief - Markus Zusak
Een van mijn favoriete boeken en het was hoog tijd om deze weer eens te herlezen. Vanuit het perspectief van De Dood wordt het leven van Liesl beschreven, die aan het begin van de Tweede Wereldoorlog door haar moeder bij een pleeggezin wordt achtergelaten. Daar leert ze lezen en leert ze ook de kracht van woorden kennen. Zusak heeft een prettige schrijfstijl en kan echt prachtige zinnen schrijven!
#WWII #boekenoverboeken #bijzonderperspectief

Gingerbread - Helen Oyeyemi
Dit vond ik een moeilijk boek! In het begin snapte ik het verhaal niet zo goed, op een gegeven moment kwam er een duidelijkere lijn naar voren, maar aan het eind miste ik nog steeds een richting. Het gaat over drie generaties vrouwen die gingerbread bakken. In hun huidige woonplaats Londen is dat niet heel erg bijzonder, maar waar ze oorspronkelijk vandaan komen - het land Druhastrana - wel. Nadat Perdita op zoek is gegaan naar haar moeders jeugdvriendin, vertelt haar moeder haar het verhaal van hun reis naar Londen.
#sprookjesachtig #coverlove #fantasy

Reaching Down the Rabbit Hole: Extraordinary Journeys through the Human Brain - Allan Ropper & B.D. Burrell
Een neuroloog vertelt de verhalen van een aantal van zijn meest interessante patienten. Een erg boeiend en ook vermakelijk boek. Het is voor het overgrote deel goed te volgen voor mensen die niets weten over de hersenen, maar zo nu en dan was het fijn geweest als er iets beter werd uitgelegd wat bepaald jargon betekent.
#non-fictie #neurologie #patienten

The Shakespeare Secret - J.L. Carrell
Een spannend boek over de zoektocht naar een verloren manuscript van Shakespeare en de ware identiteit van de auteur. Ik moet bekennen dat ik nog nooit iets van Shakespeare heb gelezen, maar heb daar nu wel zin in! Het boek is spannend, lijkt voorspelbaar, maar blijkt het dan toch niet te zijn!
#thriller #mysterie #Shakespeare

Longbourn - Jo Baker
Heerlijk om in de wereld van Pride and Prejudice te duiken, oude bekenden tegen te komen, meer te weten te komen over wat er in die tijd speelde in de rest van de wereld en hoe het eraan toe ging achter de schermen in de rijke families. Een aanrader voor iedereen die van Jane Austen's wereld houdt.
#regency #Pride&Prejudice #adaptation


Net verschenen

Reacties